Északi Támpont

Történeteinktől jobb lesz a világ.

Programok

2016. augusztus 24. 15:50 - Karmak

I. Civil Kamera Program


civilkamera_logo.png2010-ben indítottuk el az egyesület filmkészítő programját Civil Kamera címmel. A program első projektjeként leforgattuk a Karmák – Hétköznapi hősök (www.karmak.hu) címen futó saját gyártású rövidfilm sorozatunk első nyolc epizódját. A sorozat komoly szakmai sikereket ért el így egyesületünk azóta is folytatja a Karmák sorozatot, illetve ezzel párhuzamosan több új filmes projektet is indítottunk. 

A Civil Kamera Program keretében 2010-től mostanáig több több mint 70, döntően szociális és fenntarthatósági témákat feldolgozó kisfilmet készítettünk el. A filmjeink révén az interneten keresztül elért személyek száma többszázezer fő. A civil szervezetünk által készített filmeket számos alkalommal mutatták be helyi és országos vételű tévécsatornák és jelenítették meg frekventált portálok címoldalán.

Rendszeresen veszünk részt hazai és nemzetközi filmszemléken, fesztiválokon. A Civil Kamera Projekt keretében készített filmekkel több mint egy tucat díjat nyertünk el, sok esetben nagy költségvetésből dolgozó reklámügynökségekkel, kereskedelmi médiumokkal egy kategóriában.

A magas színvonalon elkészített Karmák filmsorozat eredményeként a Richter Gedeon Nyrt. 2014-2015-ben egyesületünket bízta meg a Richter Aranyanyu Díj kampányfilmjeinek az elkészítésével.

Egyesületünk több on-line médiummal és televízióval kötött együttműködési megállapodást. Jelenleg is több saját ötleten alapuló kisfilm és filmsorozat elindításán dolgozunk.

Miért pont film?

A film máig a leghatékonyabb kommunikációs eszköz, ha nagy közönség eléréséről van szó - a szociális média, a videomegosztó-site-ok korában ez még hatványozottabban igaz. A közönségnek szüksége van inspiráló, pozitív kezdeményezéseket bemutató rövidfilmekre: egy-egy jól kivitelezett alkotás hatalmas változások megindítója lehet, mind a nézőre, mind a bemutatott kezdeményezésre (és magára a kezdeményezőre) nézve.

Alprojektek:

  1. Karmák filmsorozat

    karmakfacebook.jpgA 2011 óta futó Karmák Kampány során eddig 12 + 1 kisfilm készült cca. 152 perc össz. játékidővel. A filmek révén sokféle társadalmi térben sikerült különféle hátrányos helyzetű csoportokkal kapcsolatos párbeszédet indukálni, a megértésüket és elfogadásukat segíteni.

    A legpontosabban mérhető, saját on-line felületeinken keresztül több mint 60.000 nézőt értünk el. Filmjeink azonban nem csak innen voltak elérhetőek, hanem számos frekventált on-line portál felületéről is. (Pl.: Index, SzeretlekMagyarország.hu, Hír24, Kreatív), több esetben sikerült az off-line média figyelmét is felkeltenünk (Nők Lapja, Kispest Újság), de rádiók (Klub, Tilos, Civil) és televíziók (MTV, TV2, ATV) is szívesen használták az anyagainkat. Az Echo TV a teljes sorozatot több alkalommal is levetítette.

    Filmjeink nem csak képernyőn keresztül, hanem konferenciákon (Szegénység Ellenes Konferencia), iskolai vetítéseken (Alternatív Közg. Szki. / Tolerancia Nap) sőt önkormányzati döntéshozók (IX. Ker.) részére szervezett zártkörű vetítéseken is megtekinthetőek voltak. Számos alkalommal vettünk részt különféle hazai és nemzetközi fesztiválokon (Verzió Nemzetközi Emberjogi Film.Feszt., Független Film Feszt.) és több esetben volt módunk a sorozatért díjakat is átvenni: VIII. Közép-Európai Rövid Riport- és Dokumentumfilm Fesztivál a Cigányokról / Különdíj (2015), Magyar Speciális Filmszemle / „Arcaink” címet viselő nagydíja (2015), Fenntarthatósági Sajtódíj - Nagylátószög kategória 1. helyezett (2015), Online Video Award - Hír, tudósítás, riport, interjú, magazinműsor kat. 2. helyezés (2015), Hégető Honorka különdíj (2013)
    Talán a legkonkrétabb eredménye a kampánynak a sorozatunk egyik hősének, a gyermekszegénységben élő Virág Tündének egy a filmek révén megtalált svájci finanszírozó segítségével egy éven keresztül nyújtott ösztöndíj program volt.

    Felsorolásunk nem teljes körű, elsősorban konkrét példákkal is alátámasztott ízelítőt szerettünk volna a program által elért eredményekről nyújtani.

  2. Miért nem? filmsorozat


    miert_nem.jpgA Miért nem című docu-reality társadalmi és fenntarthatósági jelenségekkel, problémákkal foglalkozik a megoldásra koncentrálva. Ezt sugallja a cím is: miért nem csinálunk máshogy bizonyos dolgokat?
    Az első epizódban az ételmaradékok problémáját jártuk körül. Miért dobunk annyi élelmiszert a kukába? Mit lehetne tenni, hogy ez a fejenként évi 40-50 kg csökkenjen vagy azokhoz jusson el, akik rászorulnak?


  3. I LOVE Kispest


    i_love_kispest.jpgAz I LOVE Kispest projekt két fő cél mentén szerveződik. Az egyik törekvésünk a XIX. kerületben lakó emberek részére információk nyújtása és a lakóhelyük iránt érzett büszkeségük megerősítése, másrészt pedig, hogy a máshol élők részére kerületünk, közösségünk jó hírét, büszkeségeit, értékeit eljuttassuk. 




  4. vegyDESIGNER ismeretterjesztőfilm

    Projektünkben egy olyan ismeretterjesztő filmet forgatunk, amely elsősorban magát a designerdrog jelenséget járja körül.

    civil_arc2014.jpgNem arra fókuszálunk, hogy az egyes szereket bemutassuk - ezek az információk nagyon rövid úton elavulnának. Fő célunk, hogy átfogó képet mutassunk a designer drog jelenségről. Több szakember és szakmailag érintett személy megkeresésével számos aspektusból jártuk körül a kialakult helyzetet, hogy nézőink reális és tiszta képet kapjanak.

    Az elkészült film a designer drog témakör több pontját is érinti és mindig igyekszik elkerülni a moralizálást, pánik keltést. Célunk nem a minősítés, nem akarjuk megmondani, hogy mi a rossz és mi a jó, sokkal inkább egy komplex keresztmetszetet szerettünk volna nyújtani.

  5. Álomgyár

    Az Álomgyár sorozatot ELTE végzős filmesekkel közösen készítettük el. Célunk, hogy a film nyelvén közvetítsük a projekt üzenetét: nem kell gazdagnak, zseninek lenni – a sikeres és boldog élethez elég egy jó ötlet és egy adag bátorság.

    alomgyar_cim.jpgA projektben leforgatott kisfilmekben az ország különböző pontjain élő két példaértékű, ám mégis átlagos fiatal, és egy fiatalokból álló csapat, számos különböző életút jelenik meg – van azonban, ami közös bennük: elszántság, kreativitás és vállalkozókészség.




  6. Együttműködések


    1. Richter Aranyanyu Díj

      A Richter Aranyanyu Díjat 2011-ben alapította Rácz Zsuzsa író, a Terézanyu-könyvek szerzője és a Richter Gedeon Nyrt. A Magyarországon egyedülálló kezdeményezés célja a nők társadalmi megbecsülésének és önbecsülésének növelése. A díjat minden évben olyan nőknek ítélik oda, akik klasszikus, női segítő szakmákban dolgoznak, és munkájuk nélkülözhetetlen, mégis csekély anyagi és erkölcsi elismerésben van részük.

      A 2014-15-ös évben egyesületünk készítette el a jelölteket bemutató összesen 28 db kisfilmet.

    2. WWF Magyarország kisfilmek

      A WWF Magyarországgal együttműködve már több fenntarthatósági témájú filmes projektet készítettünk el. Lehetőségünk nyílt többek közt az inváziós gyalogakác hasznosíthatóságáról valamint a lignitbányászat ártalmairól is ismeretterjesztő filmeket készíteni.

 

II. Szövetség az Ifjúságért Program


20bd2e8d6d7d8d996a15dbd995edc4bd.png

Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. az üzleti szektor, a Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat az államigazgatási szektor és az Északi Támpont Közhasznú Egyesület a civil szektor képviseletében 2010-ben háromoldalú együttműködési megállapodást írt alá Szövetség az Ifjúságért Program címmel. (Az együttműködésben a Mobilitás OISZ az átszervezések következtében Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézetre, jelenleg Család-, Ifjúság- és Népesedéspolitikai Intézetre módosult.) 

 

A Szövetség az Ifjúságért Program célja

A program létrehozásával 2 célt szerettünk volna elérni:

  1. A Szövetség az Ifjúságért Programban együttműködő három szervezet elsődleges célja olyan civil szervezetek munkájának támogatása, akik gyermekek és fiatalok részére kínálnak tartalmas és minőségi programokat szabadidejük eltöltésére.

  2. Mindezt egy új, több körös, rugalmas, biztonságos és hatékony pályázati modell megalkotásával és működtetésével hívtuk életre. Célunk volt egy különleges, 3 szektort magába foglaló együttműködés megvalósítása, mellyel megújíthatjuk és működőképesebbé tehetjük a civil szektor pályázat-kezelését és finanszírozását.

Célunk, hogy újításunk elterjesztésével a civil szervezetek működését könnyebbé és támogatásukat kevesebb befektetett erőforrással eredményesebbé tegyük.
A civil szervezetek számára nehézséget okoznak a túlságosan merev forráskezelési szabályok, a jelentős bürokratikus kötelezettségek. Ezek betartása sok plusz munkát jelenten és dokumentálása a rengeteg energia-befektetés ellenére sem nyújt megfelelő védelmet a csalók kiszűrésére.

A program pénzosztási mechanizmusával kapcsolatban kitűzött céljaink:

1. Támogassunk fontos civil ifjúsági ügyeket.

2. A tetteik, eredményeik – és ne az ígéreteik – alapján (több körben) válasszunk győzteseket.

3. A tisztességes pályázókra tervezzük. (Ne a csalókra.)

4. Minimalizáljuk a bürokráciát és a papírhulladékot.

5. Ismerjük meg jobban a támogatottakat – a kisfilm nemcsak média-eszköz, hanem a megismerés, betekintés módja a bürokratikus ellenőrzés helyett

6. A legjobb ügyeket őrizzük meg – több, akár 3-4 éves támogatással is segítsük őket

 A Szövetség az Ifjúságért Program az ifjúsági területen egyedülálló módon, mindhárom szektor együttműködésének eredményeként valósul meg.
A kitűzött cél érdekében az alapítók régiónként egymillió, azaz összesen hétmillió forint támogatás kiosztása mellett döntöttek. A támogatás az igazságosabb földrajzi elosztás érdekében régiónként lett meghatározva.

Elért eredmények: 

A Szövetség az Ifjúságért Program által nyújtott támogatásra összesen 316 db I. körös pályázat érkezett be 2010-2015 között.

A program során az ország valamennyi régiójából a pályázók cca. 14%-át vagyis 45 civil szervezetet tudtunk támogatni. Részükre összesen 17.496.000 Ft támogatás került kiosztásra.

A 45 szervezetből 3 szervezet két alkalommal és másik 3 szervezet három alkalommal részesült már támogatásban. A legalacsonyabb támogatási összeg 200.000 Ft, a legmagasabb pedig 750.000 Ft volt. Az egy szervezetre jutó átlagos támogatás 388.800 Ft-volt. A teljes program során a támogatott civil szervezetek szakmai beszámolói szerint összesen 15.098 főt ért el közvetlenül a program.

A program folyamán 6 db, a II. körben támogatott civil szervezetet bemutató, népszerűsítő kisfilm készült el, cca. 48 perc összjátékidővel. A kisfilmek által az interneten elért nézőszám meghaladta a 10.000 főt. A kisfilmek megjelentek frekventált internetes újságok címoldalán pl.: Index.hu, SzeretlekMagyarország.hu, Indavideo.hu) és kereskedelmi televízióban is vetítették őket.